Veelgestelde vragen

Kijk hier voor antwoorden op veelgestelde vragen over je bezoek en het bestellen van (online) tickets voor UMU en de Oude Hortus.

Algemeen

Wat zijn de openingstijden van het museum?
UMU is geopend van dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 17.00 uur.

Is het restaurant open?
Ja, het restaurant (en de museumwinkel) zijn tijdens openingstijden te bezoeken zonder ticket voor het museum.

Zijn jullie ook op feestdagen geopend?
Ja, wij zijn bijna alle feestdagen open. We zijn alleen gesloten op op Nieuwjaarsdag, Koningsdag en Eerste Kerstdag.

Kan ik ook alleen een ticket voor de Oude Hortus kopen?
Ja, als je alleen de Oude Hortus wilt bezoeken, kun je een kaartje kopen tegen een speciaal tarief.

Ik werk bij een BSO. Kan ik met een kindergroep UMU bezoeken?
Je bent van harte welkom! Neem contact op met reserveren.umu@uu.nl voor de mogelijkheden.

Is het bezoek met een Museumkaart gratis?
Ja, met een geldige Museumkaart kun je ons museum gratis bezoeken. 

Kan ik een Museumkaart kopen aan de kassa?
Ja, dit is mogelijk (zolang de voorraad strekt). Je kunt online een ticket voor Museumkaart bestellen en in het museum de Museumkaart kopen. Reeds aangekochte tickets worden niet gerestitueerd.

Accepteren jullie de Rembrandtkaart?
Nee, deze kaart is niet geldig in UMU.

Ik heb tijdens mijn bezoek iets laten liggen in het museum. Wat moet ik doen?
Wat vervelend! Als je een mail stuurt naar info.umu@uu.nl nemen we zo snel mogelijk contact op.

Online tickets

Moet ik van tevoren een ticket online kopen?
Je kunt een ticket bestellen via onze website, ook als je een Museumkaart hebt. Zo ben je verzekerd van toegang tot het museum. Met name in schoolvakanties voorkomt een gereserveerd ticket wachten. Een online ticket kopen is niet verplicht.

Ik heb tickets online gekocht maar er is iets tussengekomen, kan ik de datum verplaatsen?
Ja, dit is mogelijk. Neem contact op met info.umu@uu.nl. We helpen je graag.

Ik heb tickets online gekocht, maar wil of kan niet meer komen. Kan ik mijn geld terug krijgen?
Wij geven geen geld terug, maar de tickets kunnen naar een later tijdstip worden verplaatst. Neem hiervoor contact op met info.umu@uu.nl.

Toegankelijkheid

Mag ik een buggy meenemen in het museum?
Dat mag. Maar als het kan, adviseren we je de buggy thuis te laten. De liftcapaciteit in het museum is beperkt.

Krijgen mensen met een beperking en blinden gratis toegang of korting?
Mensen met een beperking en blinden krijgen geen gratis toegang of korting. Eventuele begeleiders daarentegen mogen wel gratis naar binnen.

Zijn er ook rolstoelen beschikbaar?
Ja, deze hebben wij beperkt beschikbaar. Je kunt bij binnenkomst een medewerker aanspreken, zij halen dan één van onze gratis leen-rolstoelen voor je.  

Is het museum toegankelijk voor mensen met een beperking?
Het museum is goed toegankelijk voor mensen met een lichamelijke functiebeperking, ook het restaurant.
Alle verdiepingen zijn te bereiken met een lift.
Meer informatie over toegankelijkheid vind je op onze website.

Mag ik mijn hond meenemen naar het museum of de Oude Hortus?
Nee, je geliefde viervoeter moet thuisblijven. Maar hulphonden zijn wel toegestaan.