Welkom onderzoekers!
Wat is wetenschap en wat is onderzoek? Bij aankomst in het museum gaan de leerlingen aan de slag met de Mysterybox, een gesloten box waarvan ze de inhoud moeten achterhalen. ‘Als ik het niet kan opzoeken of vragen. Hoe pak ik het dan aan?’ Ze starten direct met onderzoeken. Welke onderzoeksvaardigheden zetten ze hier voor in?
Doelgroep: VMBO klas 1 t/m 4
Duur programma: 90 minuten (uit te breiden met workshop van 45 minuten)
Vakgebied en onderwerp: Wetenschapsoriëntatie, Mens & Dier, Aarde, Mens & Maatschappij, Mens & Techniek, Natuurwetenschappen
Tarief: klik hier voor tarieven en praktische informatie over het bezoek
Zelf onderzoek doen
In de verschillende museumzalen gaan de leerlingen in de interactieve opstelling waarin echte wetenschap, objecten en wetenschappers centraal staan aan de slag met een groot aantal verschillende manieren van onderzoek doen. Van het onderzoek met een luchtpomp en experimenteren in een vacuüm, tot het in elkaar zetten van een hart-long machine, het analyseren van een boorkern, het lezen van historische bronnen of het bestuderen van gedrag van apen en mensen. Ze kunnen zelf kiezen welke onderzoekjes ze willen doen. De leerlingen ontwikkelen onderzoeksvaardigheden en leren deze te herkennen: Hoe stel ik een goede vraag? Hoe doe ik een experiment? Hoe lees en analyseer ik een bron?
Weten over wetenschap
Wetenschappers twijfelen, werken samen en stellen hun ideeën bij. Daarnaast zijn er heel veel verschillende onderzoeksgebieden én verschillende manieren om onderzoek uit te voeren. Na het ervaren van heel veel verschillende manieren van onderzoek doen kunnen de leerlingen deze herkennen. Aan het eind van het bezoek is er een reflectiemoment. Wat weten de leerlingen nu over wetenschap? Wat heeft het met hen zelf en de wereld om hen heen te maken?