UMU Onderzoekstour havo/vwo

Welkom onderzoekers! 

Bij binnenkomst gaan de leerlingen aan de slag met de mysterybox, een gesloten box waarvan ze de inhoud moeten achterhalen. ‘Als ik het niet kan opzoeken of vragen, hoe pak ik het dan aan?’ Ze starten direct met onderzoeken. Welke onderzoeksvaardigheden zetten ze hier voor in? 

Doelgroep: HAVO/VWO klas 1 t/m 3
Duur programma: 90 minuten (uit te breiden met workshop van 45 minuten)
Vakgebied en onderwerp: Wetenschapsoriëntatie, Mens & Dier, Aarde, Mens & Maatschappij, Mens & Techniek, Natuurwetenschappen
Tarief: klik hier voor tarieven en praktische informatie over het bezoek

Zelf onderzoek doen
In de verschillende museumzalen gaan de leerlingen in de interactieve opstelling waarin echte wetenschap, objecten en wetenschappers centraal staan aan de slag met een groot aantal verschillende manieren van onderzoek doen. Van het onderzoek met een luchtpomp en experimenteren in een vacuüm, tot het in elkaar zetten van een hart-long machine, het analyseren van een boorkern, het lezen van historische bronnen of het bestuderen van gedrag van apen en mensen. Ze kunnen zelf kiezen welke onderzoekjes ze willen doen. De leerlingen ontwikkelen onderzoeksvaardigheden en leren deze te herkennen: Hoe stel ik een goede vraag? Hoe doe ik een experiment? Hoe lees en analyseer ik een bron? 

Weten over wetenschap 
Wetenschappelijk onderzoek staat niet op zichzelf maar is onder invloed van cultuur, historische context, samenwerking en interpretatie en creativiteit van de wetenschapper. Hoe maken onderzoekers gebruik van techniek? Wat is de invloed van interpretatie? En in hoe verre speelt de historische context een rol? De leerlingen kijken kritisch naar het onderzoek dat ze zelf hebben uitgevoerd in het museum. In hoe verre spelen deze factoren een rol? Deze vragen worden met hen nabesproken in een eindreflectie.

(Voorlopige) boeking maken