Onderzoek naar multitasken? Hoe moeilijk is het om twee dingen tegelijkertijd te doen? Houd je je aandacht er dan nog wel echt bij en heb je door hoe je tegelijkertijd beïnvloed wordt door je omgeving? En hoe onderzoek je dit?
Over het programma
Geschikt voor: havo/vwo klas 1, 2, 3
Duur programma: 150 minuten
Vakgebied: Mens en maatschappij 36, Mens en maatschappij 39, Biologie, Maatschappijleer / Maatschappijwetenschappen, Natuur, leven & technologie, Onderzoeken & ontwerpen (O&O), Techniek/Techniek & technologie
Tarief: Bekijk de tarieven en praktische informatie
Doel van het programma
- Leerlingen ervaren door zelf een onderzoek uit te voeren hoe sociaal-wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan
- Leerlingen weten welke vraagstukken sociale wetenschappers onderzoeken
- Leerlingen hebben een positieve ervaring met wetenschap
- Leerlingen leren dat onze omgeving een grote invloed heeft op ons gedrag.
Verloop van het bezoek
Deze workshop wordt alleen aangeboden in combinatie met de UMU Onderzoekstour . Het programma is als volgt:
UMU Onderzoekstour (90 minuten)
Pauze voor eigen lunch/tussendoortje (15 minuten)
Workshop (45 minuten)
Bij twee klassen tegelijk zal één klas starten met de workshop en eindigen met de tour.
Over de workshop aandacht
Hoe moeilijk is het om twee dingen tegelijkertijd te doen? Houd je je aandacht er dan nog wel echt bij en heb je door hoe je tegelijkertijd beïnvloed wordt door je omgeving? En hoe onderzoek je dit? Leerlingen gaan in dit programma zelf actief aan de slag met sociaalwetenschappelijk onderzoek naar aandacht en multitasking. Met vragen waar ook UU wetenschappers zich over buigen. Elk groepje combineert twee taken met elkaar en onderzoekt hoe goed zij die tegelijkertijd kunnen uitvoeren. Maar letten de leerlingen wel goed op? Of is hun aandacht ergens anders? Wetenschap gaat over nieuwsgierig zijn, vragen stellen, beredeneren en onderzoeken. Met die principes gaan leerlingen in dit onderwijsprogramma aan de slag.
Vakoverstijgende thema’s
Het programma sluit aan op het thema Mens en maatschappij, leerdoel 39: het uitvoeren van een onderzoek naar een maatschappelijk verschijnsel en het presenteren van de uitkomsten daarvan. Leerlingen leren dat onze omgeving een grote invloed heeft op ons gedrag.
Boeken
Heb je een vraag over dit programma of het boekingsformulier? Mail naar onderwijs.umu@uu.nl.